Kniha Na volné noze od Roberta Vlacha byla vydána na počátku dubna 2017 vydavatelstvím Jan Melvil Publishing. Tomáš Baránek je nakladatel a publicista a posledních 11 let vede vydavatelství Jan Melvil Publishing. Zároveň patřil mezi první nakladatele v Čechách, kteří začali s vydáváním knih v elektronické podobě. Jak se on sám dívá na podnikání na volné noze?
Počátky
Termín „na volné noze“ poprvé slyšel v osmdesátých letech díky své mamince, která byla malířka a ilustrátorka. Komunistický režim samozřejmě neměl tyhle „volnonožce“ příliš v lásce, protože podle nich pracovali a nepracovali zároveň. V posledních letech se ovšem s tzv. freelancery roztrhl pytel a najdeme je již v mnoha nejrůznějších oblastech.
Baránek sám měl vždy s podnikáním na volné noze poněkud problém. Když začínal podnikat, tak to bylo v s.r.o., kde měl další společníky. Když firmu prodali, tak se dal na volnou nohu, ale vůbec mu to nevyhovovalo, protože nezvládal přání klientů, nepravidelnost příjmů a cítil se opuštěný. To je problém, který řeší spousta volnonožců, protože při tomto podnikání spoléháte pouze na sebe a nemáte nic a nikoho jiného, než sebe, svou práci a svou pověst.
Nejdůležitějším aspektem podnikání je dobrá pověst
Rozdíl mezi běžným podnikáním a freelancingem je především v tom, že podnikáte pod svým vlastním jménem, které se stane vaší značkou. I to se v knize Na volné noze detailně probírá, stejně jako mnoho dalších věcí.
Název společnosti lze ale změnit v případě, že se pověst z nějakého důvodu pokazí. Vlastní jméno si ale nezměníte, takže pokud jednou získáte jako freelancer špatnou pověst, tak s tím pravděpodobně už nic neuděláte. Samozřejmě se můžete pokusit o její napravení, ale bude to trvat dlouho a napravit si pověst rozhodně není jednoduché.
Oblasti podnikání freelancerů
Baránek ve svém výzkumu zjistil, že freelancing se týká především oborů jako jsou web, sítě a programování, design a multimédia, marketing, prodej a PR, psaní a práce s textem, vzdělávání a osvěta a mnoho dalších.