Společnost Avia založili v roce 1919 dva inženýři – Pavel Beneš a Miroslav Hajan. Jejich cílem ovšem byla opravna a výroba letadel. Jejich firma začínala o osmi dělnících, ovšem velice rychle se rozrostli až na 350 zaměstnanců. Stali se součástí koncernu Škoda, ale po II. světové válce se roztrhli a Avia se stala samostatným podnikem.
I když průběžně dostávali nabídky spolupráce například s automobilkou Renault či Mercedes-Benz, byla nakonec Avia v devadesátých letech privatizována českými subjekty. Vláda pak hledala zahraničního investora. Nakonec Avii koupila v roce 1995 jihokorejská firma Daewoo. V roce 2006 se ale vlastníkem stala indická automobilka, která se kvůli ztrátovému hospodaření rozhodla o přesunu výroby do Indie. Až v roce 2016 koupila Avii česká průmyslová skupina Czechoslovak Group, a tak se výroba opět vrátila zpět do České republiky.
Avia opět v Čechách
Slavnostní otevření automobilky oživilo značku Avia. Aby bylo možné oživit výrobu u nás v Čechách, bylo nutné zrealizovat mnoho jednotlivých kroků. Nyní Avia zaměstnává okolo stovky zaměstnanců, a jejich záměrem je vyrobit až 300 nákladních vozů ročně, které ovšem budou zmodernizovány a změní také design kabiny i motor, který bude plnit emisní normu Euro 6. Aby mohly být nové modely nabízené na evropských trzích, je nutné, aby splňovaly právě tuto normu.
Koupit automobil Avia se vyplatí
Závod Avia byl předimenzovaný, a přestože náklaďák Avie patří mezi lehké vozy, zákazníci o ně mají velký zájem. Ceny za něj jsou však tak lákavé, že jsou všechny automobily již předem zamluvené.
Od tradičních po speciálky
Avia plánuje vyrobené náklaďáky dovážet do zemí rozvojového světa. Přestože Avie fungují jako hlavní tradiční nákladní vozidlo, připravuje firma také výrobu speciálek. Tím bude například hasičský vůz, který byl v Čechách vždy velmi oblíbený.